Mazariner

Jag ligger lite efter i bakandet men så blir det ibland. Här kommer iaf aprils skapelse på temat valfritt. Jag har aldrig bakat mazariner tidigare och är väl egentligen inte särskilt förtjust heller i bakverket. Men det är ju ändå lite fint att göra egna som inte alls har 25 års hållbarhet.

En liten anekdot, när jag letade mazarinformar gick det inte så där jättebra. Jag googlade och hade mig och fann istället mazarinformar att köpa, fyllda med deg! Så det enda som behövdes var fyllningen. Jag blev lite ledsen och ville ge upp men som tur var fick jag tips på Facebook om att åka till Ö&B i Kungens Kurva och där fann jag formar så jag köpte 120 direkt.

Jag har som vanligt ökat på fyllningen och ändrat i receptet så att det är djurfritt. Smaken då? Tja, den är ju ok och iaf godare än köpes. Men det är ju inte to die for direkt. Jag vill ha mer mandelsmak, så kanske är det dags att göra egen mandelmassa med en liten bittermandel i.

Mazariner (ca 24 st) (93:e utg, s. 131)
200°C

Botten
200 gr kallt margarin
6 dl vetemjöl
1 dl strösocker
4 msk sojagrädde

Fyllning
200 gr rumsvarmt margarin 
1 dl + 1 msk sojagrädde
1 dl maizenamjöl
500 gr mandelmassa

Glasyr
3 dl florsocker
2-3 msk vatten

Gör först botten.

Tärna det kalla margarinet och fingra ihop med resten av ingredienserna. Enligt receptet ska detta sedan kavlas ut och då säger jag, det funkade inte för mig. Så jag fick trycka ut degen i formarna, ett lite meditativt moment som kändes helt rätt en söndag kväll.

Rör sedan ihop fyllningen och börja med allt utom mandelmassan. En mer observant människa hade läst att mandelmassan kunde rivas grovt. En sådan människa hade hade haft hjälp av den informationen. Jag är inte en sådan men eftersom jag älskar potatismos (woop woop!) så tog jag fram potatismosaren och mosade runt tills det var en jämn smet. Ngt som nog hade gått snabbare med rivjärnet. Men så här i efterhand gick det ju jättebra + att rivjärnet var i disken så det var nog det bästa.

Sen fick jag tillfälle att använda mina NYC-inköpta tyllar och fyllde mazarinerna till kanske 2/3-delar med fyllning och sen tjoff in i ugnen i 17-20 minuter.

När de svalnat är det dags att putta på lite glasyr, blanda ihop florsocker och vatten och garnera hej vilt.

Grattis! Nu har du lyckats göra mazariner!

There are no comments on this post.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 30 andra följare