Farmors chokladkaka

I helgen bjöd vi mormor på farmors chokladkaka. En riktigt fyllig och tung sockerkaka med massor med smak, som var enkel att baka. Gör den!

Jag har bakat ur sjuttiotredje upplagan.

Detta använde jag:

  • 1 dl kakao
  • 2  1/4 dl  mjölk
  • 1  1/4 dl socker
  • 125 gram rumstempererat smör
  • 1,5 dl socker (igen)
  • 2 ägg
  • 1,5 msk vaniljsocker
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 1,5 tsk bakpulver

Så här gjorde jag:

Jag blandade kakao, mjölk och första omgången socker i en kastrull och lät det koka upp. Sedan fick det svalna medan jag smorde och bröade en avlång brödform.

Med hjälp av elvispen rörde jag smöret och den andra omgången socker pösigt, innan jag blandade ner äggen och hemmagjort vaniljsocker.

Mjölet och bakpulvret blandade jag för sig och rörde ner det och chokladblandningen lite i taget i smeten. Jag hällde smeten i formen och ställde in kakan i nedre delen av ugnen, där den gräddades i 175 grader, i ungefär 1 timme.

Den blev väldigt hög och kompakt, men inte alls torr. Gott gott!

2 svar

  1. Okej, jag ska göra den!

  2. Kul med kaka i långform, det känns verkligen som en farmorskaka då :)
    §

Lämna en kommentar