Mellanmålsbullar

Så var de dags, valfritt tema. När man har så mycket gott att välja på blir man alltid rådvill och extra jobbigt var de då man även fick den fina boken Sju sorters sommarkakor med posten. Vilken bok!!

Ialla fall, efter att jag tagit mig samman och fått en knäpp på fingrarna av chefen bestämde jag mig för mellanmålsbullar. Gillade konceptet att de inte skulle vara så söta, ett alternativ till mellis för min 3 åring.

25 g smör
2 2/1 dl mjölk
25 g jäst
1/2 tsk salt
1/2 dl socker
100 g keso
ca 8 dl mjöl

Pensla med 1 ägg

Smält matfett och tillsätt mjölken. Låt degspadet bli fingervarmt, ca 37grader.
Smula ner jästen i degbunke, häll i lite av spadet. Rör så de löser sig. Till sätt resten av spadet samt salt,socker, keso o h större delen av mjölet. Jobba degen smidig och låt sedan jäsa under duk till dubbla storleken, ca 1 timma.

20120430-162056.jpg

Ta upp på bakbord och arbeta ihop den smidig med resten av mjölet. Trilla (?) ut bullar och lägg på smord plåt eller andra helst bakplåtspapper för att minimera disken ;-).
Låt dem jäsa på nytt till dubbel storlek.
Grädda sedan i mitten av ugnen på 250 grader i ca 8 minuter.

20120430-162309.jpg

De gick faktiskt hem även om de kommenterades att de inte såg ut som mommos bullar, de är lixom normen för vad 3 åringen älskar, men då han fick ta fler än vanligt var de ändå ok ;-)!
Kanske inga jag kommer göra om men goda var de ändå. Hade gärna sett att keson hållit sin form och inte blandat sig så väl.

There are no comments on this post.

Lämna en kommentar