Fin chokladkaka

December. Och vad äter vi efter julbordet? Jag är en riktig sucker för choklad, och delar den lasten? smaken? med resten av min familj. På julafton brukar vi avsluta hela kalaset med att äta den mest mäktiga chokladtårta man kan tänka sig. Därför tyckte jag att den chokladkakan som finns i 95e utgåvan av sju sorters kakor skulle passa bra för månadens tema. Tyvärr var den här kakan inte ens i närheten av vad jag hade hoppats på. Alla olika moment till trots känns det mer som en sockerkaka med (för lite) kakao i. Tror inte att jag kommer lägga ner energi på att göra om den här bleka kakan igen.

Fin chokladkaka

Ingredienser
100 gram blockchoklad
150 gram smör

2 dl socker
3 äggulor
3 äggvitor
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl grädde
Man kan ha i nötter om man vill men jag hoppade över det.

Jag började med att smörja och bröa en avlång form. Därefter smälte jag blockchokladen i ett vattenbad. Jag vispade socker och smör poröst med en elvisp och tillsatte en äggula i taget. (tycker det är riktigt jobbigt med äggulorna, får för mig att jag måste ta bort den där lilla strängen, men har inget bra sätt att göra det på – tips?).

Äggvitorna vispade jag med en elvisp så det blev vitt och skummigt. Jag blandade vaniljsockret med mjöl och bakpulver vid sidan om och blandade i det i chokladsmeten. Till sist vände jag ner äggskummet i smeten och hällde i formen. Kakan ska gräddas i 175 grader långt ner i ugnen i EN timme. (ännu ett argument för att göra en annan kaka).

Så, kakan var tyvärr en besvikelse och ligger redan i skrivande stund i frysen. Kanske plockar fram den en dag när chokladsuget blir för stort.

IMG_1169

There are no comments on this post.

Lämna en kommentar