Fransk chokladtårta

Shidas vad underbart god denna tårta är! Jag har aldrig bakat den förut, men kommer garanterat baka den igen! Jag bjöd mina arbetskamrater på den och alla tyckte den var supergod!

Den är otroligt mäktig och jag serverade den med vispad grädde och jordgubbar, och det passade perfekt.

För en gångs skull följde jag receptet till punkt och pricka.

Enda nackdelen jag kan komma på med den är att den inte riktigt gör sig på bild. En orsak kan ha varit att jag skar upp den innan glasyren hade stelnat helt. Tålamod är inte min dygd.

 

Fransk chokladtårta
ca 12 bitar

Kaka:
175 g smör (KRAV)
175 g mörk blockchoklad
2 dl socker
3 äggulor (KRAV)
1,5 dl vetemjöl (KRAV)
0,5 tsk kaffepulver (fairtrade)
3 äggvitor (KRAV)

Glasyr:
1 dl vispgrädde
150 g mörk blockchoklad
25 g smör (KRAV)

Smält 175 g smör i en stor kastrull. Ta bort från värmen och blanda i 175 g blockchoklad brutet i bitar. Tillsätt socker och äggulor under kraftig vispning. Blanda mjöl och kaffepulver och rör ner i smeten. Vispa äggvitor till ett hårt, fast skum och vänd försiktigt ner i smeten.

Häll i smord och bröad form, jag ”bröade” formen med kakao, ca 24 cm i diameter. Jag klämde fast ett bakplåtspapper i botten av min springform, vilket gjorde det lätt att ta ut kakan.

Grädda på nedesta falsen. I receptet står det 200 grader i 25-30 minuter, men min ugn är väldigt varm så jag tog ut den efter 20 minuter och hade till och med kunnat grädda den ännu kortare tid alternativt i 175 grader. Den ska vara lite kladdig. Låt svalna helt.

Gör glasyren genom att koka upp grädden. Bryt chokladen i bitar och lägg ner dem tillsammans med smöret i kastrullen. Låt svalna något. Häll sedan ut över tårtan och bred ut.

Kakan ska serveras kall, så låt verkligen glasyren stelna helt (vilket jag inte gjorde som ni kan se på bilden).

Vispad grädde till är nästan ett måste, då kakan är så mäktig.

/Shara

3 svar

  1. Jösses…!!!…

    …jag orkar inte riktigt säga något mer. Jag blev helt matt bara av att se den där rinniga glasyren som ser så fantastiskt god ut…

  2. mm, påminner om den kladdkaka jag brukar göra, fast där är det nästan dubbelt av allt. smarrigt god ser tårtan ut! (hm, konstig meningsuppbyggnad!)

  3. Verkar vara en höjdare:-) ska pröva vid tillfälle.

Lämna en kommentar